Brouilly 'Les Baloquets' Domaine Chasselay 2019
Domaine Chasselay

Brouilly 'Les Baloquets' Domaine Chasselay 2019

Domaine Chasselay's Brouilly "Les Baloquets" is an artisanal red wine, a tribute to the authenticity of the Gamay grape variety and of Brouilly, one of the fine areas of Beaujolais. It reveals a lively bouquet of red fruits and flowers, pomegranate and earthiness. These hints of earth, as well as the tannic texture, are a solid base on which this ethereal, fresh and suave, great-drinking wine rests. A fine, juicy expression of still Beaujolais, it proves the perfect companion for meat and cheese meals

24,50 

Features

Denomination

Brouilly AOC

Vines

Gamay 100%

Tipologia

Region

Alcohol content

12.5 %

Format

75 cl Bottle

Vinification

Spontaneous alcoholic fermentation in concrete tanks, with indigenous yeasts

Aging

7 months in oak barrels

Filosofia produttiva

Natural, Organic, No added sulfites or minimum, Indigenous yeasts

Additional Notes

Contains sulfites

BROUILLY 'LES BALOQUETS' DOMAINE CHASSELAY 2019 DESCRIPTION

Domaine Chasselay presenta il Brouilly ‘Les Balloquets’, un pregevole Gamay del Beaujolais che si fa apprezzare per il suo gusto fresco e succoso. Brouilly rientra tra i 10 cru del Beaujolais, sottozone di maggior vocazione viticola di questo areale dell’estremità meridionale della Borgogna. In particolare, la zona di Brouilly, la più a sud dei 10 cru, deve il suo appellativo al vicino Monte Brouilly, a sua volta così chiamato in onore di un ufficiale Romano di nome Brulius che ricevette da Giulio Cesare una collina come premio per i suoi servigi, dove si stabilì e piantò un vigneto. Brouilly è inoltre il cru più esteso tra i 10 e rispetto alla limitrofa zona di Côte de Brouilly produce vini più leggeri e accessibili.

‘Les Balloquets’ Brouilly Domaine Chasselay nasce da sole uve Gamay cresciute a regime biologico certificato all’interno del lieu-dit di ‘Les Balloquets’. Qui, le piante hanno 45 anni di età media e sono radicate su terreni granitici poco profondi. In cantina, i grappoli raccolti a mano vengono ammostati in vasche di cemento per la fermentazione alcolica spontanea condotta dai lieviti indigeni a temperatura controllata. Invece, la successiva fase di maturazione ha luogo in botti di rovere per un periodo di 7 mesi, al termine dei quali si procede con l’imbottigliamento e la commercializzazione finale.

Il Brouilly ‘Les Balloquets’ di Domaine Chasselay possiede una tonalità rosso rubino dalle sfumature violacee. Invitanti percezioni di mirtillo, prugna, ibisco e melagrana caratterizzano la trama olfattiva assieme a cenni terrosi e speziati. L’assaggio è fresco e soave, con una progressione succosa, fragrante e setosa irrobustita da tannini maturi. Il consiglio è di servire questo Brouilly fresco ma non freddo in abbinamento a taglieri di salumi e formaggi o preparazioni a base di carni bianche.

Colour

Ruby red with violet hues

Scent

Plum, blueberry, hibiscus, pomegranate, earthy hints

Taste

Suave, silky but tannic, fragrant and juicy

Temperature
16°-18°C
When to open
To enjoy an artisanal wine at its best, we recommend you to let it 'breathe' at least 15-30 minutes before serving
When to drink
Wine good to drink now, but that can have a beautiful evolution after resting for a while in your cellar
Glass
Medium open goblet
Perfect for young and medium bodied red wines which don't require excessive oxygenation to open. The opening, slightly tighter than the body of the glass, favors the concentration of aromas towards the nose, enhancing the perception of aromas and limiting the dispersion
Longevity
You can cellar it for over 5 years

Domaine Chasselay

Foundation Year1991
WinemakerClaire, Jean-Gilles e Fabien Chasselay
AddressDomaine JG Chasselay, 123 Chem. de la Roche - 69380 Chatillon (Francia)

Perfect to drink with

alt text

Pasta Bolognese

alt text

Aged Cheese

alt text

Roasted and Grilled Meat

alt text

Ham and salami

alt text

Risotto with Meat