Jakot Radikon 2016 - 100cl
Radikon

Jakot Radikon 2016 - 100cl

Jakot is a great painting of Collio, an extreme and unconventional orange wine made from Friulano grapes, produced with long maceration and with aging of 42 months in cask, without filtration. Notes of dehydrated fruit, enamel scents and sweet notes of honey and vanilla blend in a voluminous, deep and material texture, rich in flavor and freshness. 

Not available

53,80 

Features

Denomination

Venezia Giulia IGT

Vines

Friulano 100%

Tipologia

Alcohol content

14 %

Format

100 cl Bottle

Vinification

Spontaneous fermentation in contact with the skins, without the temperature control. At the end of the alcoholic fermentation vats are filled and closed, the wine remains in contact with the skins for 3 months

Aging

42 months in oak barrels

Filosofia produttiva

Macerated on grape peel, Indigenous yeasts, No added sulfites or minimum, Triple A, Natural, Orange Wine

Additional Notes

Contains sulfites

JAKOT RADIKON 2016 - 100CL DESCRIPTION

Jakot è un estratto di uve Friulano atipico e maestoso. Nel cuore della zona del Collio, sorge la cantina Radikon, un tempo gestita da Stanko, ora in mano al figlio Saša, aiutato da Suzana, Ivana, Savina e Luisa. È una realtà che ha dato un’impronta e una svolta alla produzione vitivinicola del Friuli Venezia Giulia. Quando si dice Radikon si parla di pura leggenda, perché ha inaugurato un genere che, dapprima anticonvenzionale, ora sta prendendo piede ed è presente in tutti gli scantinati, da nord a sud della penisola: bianchi con lunghe macerazioni a contatto con le bucce, passaggi in botti e in anfore.

Il territorio su cui insiste il Jakot è chiamato ponka e consiste in un terreno in cui si alternano marna e arenaria, una particolare conformazione rocciosa tipica dell’area tra Friuli, Slovenia e Istria. Sono argille che negli stati più profondi hanno la compattezza di una roccia, ma che si sfalda non appena entra a contatto con aria e acqua. Jakot prende il nome dall'ex vitigno Tokaj, ora definito Friulano. Radikon mantengono le queste viti di 30 anni allevate a guyot tra varietà autoctone e qualche ettaro a Merlot e Chardonnay. Il Jakot affina per 42 lunghi mesi in botti di rovere per poi sostare per circa 18 mesi in bottiglia, senza aggiunta di anidride solforosa neanche in questo passaggio.

Jakot di Radikon è un macerato con un eccezionale slancio vitale. Si percepiscono note di frutta disidratata con ombre dolci di miele. Il sorso è di corpo, pieno ma al tempo stesso permane un’idea di freschezza importante. Si percepisce un sentore ossidativo e una sensazione di mandorla mista a frutta tropicale. Dà il suo meglio in silenzio, ma non guasta anche in compagnia, su tavolate con portate ricche, ma anche sulla tovaglia in picnic con uova sode, torte salate e qualche chitarra.

Colour

Intense orange yellow with coppery tints

Scent

Intense and complex with notes of almond, tropical fruit nuances and a pleasant ethereal and slightly spicy

Taste

Large, fresh and fruity with an almond aftertaste typical of the vine

Temperature
12°-15°C
When to open
To enjoy an artisanal wine at its best, we recommend you to let it 'breathe' at least 15-30 minutes before serving
When to drink
Wine good to drink now, but that can have a beautiful evolution after resting for a while in your cellar
Glass
Large Goblet
Perfect for intense and strctured orange wines, which need oxygenation to open up and develop their intense and complex aromas
Longevity
You can easily leave it in your cellar for 4-5 years

Radikon

Foundation Year1948
Vineyard hectares12
Annual production35.000 bt
AddressLocalità Tre Buchi, 4 - Gorizia (GO)

Perfect to drink with

alt text

Eggs and Savoury Pies

alt text

Fish Appetizers

alt text

Fried Fish

alt text

Grilled Fish

alt text

Aged Cheese