Quilometro Arribas Wine Company 2021
Arribas Wine Company

Quilometro Arribas Wine Company 2021

The ‘Quilómetro’ by Arribas Wine Company is a fine red wine and a perfect example of craftsmanship. It comes from ancient vineyards whose grapes are crushed according to the traditional method, with the feet in stone lagars. The blend of red and white grapes lends freshness and finesse, while ageing in French oak enhances the balance. The nose recalls oceanic influences with iodine hints, crowning a rich profile of red fruits and balsamic herbs. The palate is juicy, with a subtle tannic texture and marked savouriness

39,50 

Features

Vines

Tinta Gorda, Tinta Serrana, Bastardo, Rufete, Alfrocheiro, Verdelho, Malvasia and other red and white grapes

Tipologia

Region

Alcohol content

11.5 %

Format

75 cl Bottle

Vinification

Spontaneous alcoholic fermentation

Aging

9 months in oak barrels

Filosofia produttiva

Natural, Indigenous yeasts, No added sulfites or minimum

Additional Notes

Contains sulfites

QUILOMETRO ARRIBAS WINE COMPANY 2021 DESCRIPTION

Il ‘Quilometro’ è un vino rosso portoghese dal sapore succoso e dinamico, prodotto nella regione storica di Trás-os-Montes dalla cantina Arribas Wine Company. Questa tenuta è stata fondata nel 2017 in un piccolo garage situato nella cittadina di Bemposta, compresa nella municipalità di Mogadouro. Obiettivo della cantina è di produrre vini autentici, espressioni delle tecniche tradizionali, dei vitigni autoctoni e dei vecchi vigneti della zona. 

Arribas Wine Company ‘Quilometro’ ha origine da un composito blend di uve rosse e bianche riconducibili, tra le altre, alle varietà Tinta Gorda, Tinta Serrana, Bastardo, Rufete, Alvarelhão, Alfrocheiro, Verdelho, Malvasia, Bastardo Branco, Posto Branco e Formosa. Questi vitigni, rappresentati da ceppi di oltre 70 anni di età, sono coltivati a un’altitudine di 600 metri sul livello del mare. Alla raccolta manuale segue la vinificazione in rosso a grappolo intero con fermentazione alcolica spontanea accompagnata da 15 giorni di macerazione carbonica. Trascorso questo periodo si procede quindi con la pigiatura con i piedi, evitando estrazioni eccessive, con un’ulteriore macerazione pellicolare di 15 giorni. La fermentazione alcolica termina in botti di rovere francese di più passaggi, stessi contenitori vinari dove avvengono la fermentazione malolattica e l’invecchiamento di 24 mesi. Dopo un riposo di 7 mesi in acciaio il vino è infine imbottigliato, senza subire alcuna operazione di chiarifica o di filtrazione.

Il ‘Quilometro’ di Arribas Wine Company è di colore rosso rubino vivace. I profumi spaziano da note fruttate di ciliegia fino a sfumature floreali di lavanda, passando per richiami di erbe mediterranee come il timo e il rosmarino. Morbido, succoso e scorrevole l’assaggio, caratterizzato da una trama tannica setosa e leggiadra che contribuisce alla dinamicità gustativa.

Colour

Vivid ruby red

Scent

Hints of cherry, rosemary and thyme, intense iodine and lavender on the finish

Taste

Juicy, soft and flowing, with a silky, graceful texture

Temperature
16°-18°
When to drink
Wine good to drink now, but that can have a beautiful evolution after resting for a while in your cellar
Glass
Medium open goblet
Perfect for young and medium bodied red wines which don't require excessive oxygenation to open. The opening, slightly tighter than the body of the glass, favors the concentration of aromas towards the nose, enhancing the perception of aromas and limiting the dispersion
Longevity
You can let it rest in the cellar for more than 5 years
Recommended by Callmewine

Arribas Wine Company

Foundation Year2017
AddressRua do Quartel 44 - 5200-044 Bemposta (Portogallo)

Perfect to drink with

alt text

Ham and salami

alt text

Red Meat Stew

alt text

White Meat

alt text

Pasta-Tomato Fish Sauce

alt text

Eggs and Savoury Pies